lördag 22 september 2012

Gör munkar hemma


Oh Yes! Donuts bakade och jag är överlycklig! Varför har jag inte prövat detta förut? Nästa gång blir det äpple eller vanilj eller choklad donut, måste se vad England har att erbjuda för sorts vaniljkräm... Plus att det kanske är svårare att göra? Bjuder på lite bilder för då kan ni se hur jag gjort. 


Att Baka Donuts

Varning: Fritering kan vara farligt. Se till att grytan du använder när du friterar har ett tätt lock av metall. Oljan kan börja brinna om det går riktigt snett och gör den det måste man kväva den, vatten funkar inte. Jag har inget lock till mina grytor men såg till att använda en mindre gryta så då kunde jag lägga på en stor gryta om något skulle hända.

Ingredienser:
ca 8 dl mjöl
1 ägg
2 dl mjölk
1/2 dl socker
1 krm salt
35 gram smör
0,5 tsk bakpulver

Smält smör och häll ned mjölken, låt kallna. Blanda 4 dl mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke där du sedan häller ned den avsvalnade degvätskan (mjölken och smöret).  Rör ned ägget. Nu ska du tillsätta 3-4 dl mjöl tills smeten blir en deg, en deg som inte fastnar så mycket på kanterna av bunken. 

Knåda degen på mjölat bakbord, platta sedan ut den så den blir 1 cm tjock. Använd till exempel ett glas (inte plast som jag först försökte, det var för mjukt för att gå igenom degen) och kork för att stansa ut munkarna. Resten av degen kan du platta ut och göra fler av om du vill eller så gör du som jag, Doballs? Munkbollar! 

Värm upp ca 4 cm olja i en gryta och lägg i en munk, när den blir gyllenbrun på sidorna vänder man, sedan låter man ligga ca 30 sek (vänd och kolla så den blir gyllenbrun på andra sidan med), tar upp dom (jag gjorde en eller två i taget, det går ganska fort) och lägger på hushållspapper för att lite olja ska rinna av. När du lagt ned nästa par i fritering så kan du vända de varma som du nyligen tagit upp (om de inte är för varma) i socker. Ju varmare de är i sockret desto mer socker fastnar... 

När du gjort alla så är det viktigt att du låter oljan kallna sakta, häll inte vatten i då sprättar oljan överallt och det gör ont. Plastslev är inte perfekt eftersom oljan är varm och plasten lätt smälter.

Jätterolig upplevelse och nu kan jag baka mina egna! Och åt andra :) Lycka till!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar