söndag 19 augusti 2012

Saftig Blåbärskaka

Färdig! Den blev jättegod, saftig men med krispig topp tack vare det lager socker jag strödde på ytan. Nu när jag lyckades med kakan så måste jag bjuda er på receptet!


Saftig Blåbärskaka

125 gram smör eller margarin
1,5 dl socker
2 st ägg
2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 msk mjölk
Garnering:
1 paket frysta blåbär (Jag hade 3 dl)
1 näve socker (Jag tog två msk)

Gör så här:
1. Sätt på ugnen 175 grader. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, jag hade 24 cm i diameter. 
  1. 2. Smält matfettet och låt det svalna. Rör sedan matfettet pösigt med socker.
  2. 3. Tillsätt ett ägg i taget och därefter mjölet, bakpulvret samt mjölken. 
  3. 4. Häll smeten i formen och häll över blåbären. Strössla socker på. Grädda kakan i nedre delen av ugnen 40 min.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar